З 27 вересня 2017 року набирає чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо усунення бар'єрів для залучення іноземних інвестицій". Законом внесені зміни в діючий Закон "Про зайнятість населення" в частині одержання роботодавцями дозволів на працевлаштування іноземних фахівців. Так, умови отримання дозволу, а також його терміни і вартість будуть залежати від того, до якої категорії відноситься іноземний працівник, встановлені розміри мінімальної заробітної плати для іноземців, умови роботи за сумісництвом та інше.
Роботодавці мають право на застосування праці іноземців та осіб без громадянства на території України на підставі дозволу, що видається територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції.
Згідно з новими правилами, робота іноземців та осіб без громадянства може застосовуватися на різних посадах у одного або декількох роботодавців, за умови отримання дозволу на кожній посаді.
Робота іноземних високооплачуваних професіоналів (з заробітною платою не менше 50 мінімальних заробітних плат) може застосовуватися без дозволу на посадах за сумісництвом, якщо термін дії трудового договору на посаді за сумісництвом не перевищує термін дії дозволу за основним місцем роботи.
Також іноземний найманий працівник може поєднувати роботу на посаді, визначену роздільною здатністю, з роботою на посаді тимчасово відсутнього працівника, за умови, що суміщення триває не більше 60 календарних днів протягом календарного року.
Умови отримання дозволу
Роботодавець отримує дозвіл для таких категорій осіб, якщо інше не встановлено міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України:
- відряджені іноземні працівники - іноземці та особи без громадянства, які направлені закордонним роботодавцем в Україну для виконання певного обсягу робіт (послуг) на підставі договорів (контрактів), укладених між українським та іноземним суб'єктами господарювання;
- внутрішньокорпоративні цессионарии - іноземці та особи без громадянства, визнані такими згідно з графіком специфічних зобов'язань в секторі послуг Протоколу про вступ України у Всесвітню торговельну організацію (стаття II Генеральної угоди про торгівлю послугами);
- іноземці та особи без громадянства, стосовно яких прийнято рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту.
Особливими категоріями іноземців та осіб без громадянства, які претендують на працевлаштування в Україні, є:
- іноземні високооплачувані професіонали;
- засновники та / або учасники, та / або бенефіціари (контролери) юридичної особи, створеного в Україні;
- випускники університетів, що входять у першу сотню у світових рейтингах університетів, згідно з переліком, визначеним Кабінетом Міністрів України;
- іноземні працівники творчих професій - іноземці та особи без громадянства, які займають посади, що передбачають створення об'єктів авторського права та / або суміжних прав як основну трудову обов'язок;
- іноземні ІТ-професіонали.
Роботодавець може отримати дозвіл, за умови виплати заробітної плати в розмірі не менше:
- п'ять мінімальних заробітних плат - іноземним найманим працівникам в громадських об'єднаннях, благодійних організаціях і навчальних закладах, визначених у Законі України "Про освіту";
- десять мінімальних заробітних плат - для всіх інших категорій найманих працівників.
Вимоги щодо мінімальної заробітної плати не застосовуються до особливих категорій працівників.
Перелік документів для отримання дозволу
Для отримання дозволу роботодавець подає в територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, такі документи:
- заяву за формою, встановленою Кабінетом Міністрів України, в якій роботодавець підтверджує, що посада, на якій буде застосовуватися праця іноземця або особи без громадянства відповідно до законів України не пов'язана з належністю до громадянства України і не потребує надання допуску до державної таємниці ;
- копії сторінок паспорта іноземця або особи без громадянства, з особистими даними разом з перекладом на українську мову, засвідченим в установленому порядку;
- кольорова фотокартка іноземця чи особи без громадянства розміром 3,5 х 4,5 сантиметра;
- копія проекту трудового договору (контракту) з іноземцем або особою без громадянства, засвідчена роботодавцем.
Для працевлаштування окремих категорій іноземців та осіб без громадянства роботодавець додатково подає такі документи:
- випускників університетів, що входять у першу сотню в світових рейтингів університетів - копія диплома про вищу освіту відповідного університету, визнаний в Україні в установленому порядку;
- іноземних працівників творчих професій - нотаріально завірені копії документів, що ідентифікують об'єкт авторського права і / або суміжних прав автора і підтверджують авторство (авторське право);
- відряджених іноземних працівників - копія договору (контракту), укладеного між українським та іноземним суб'єктами господарювання, яким передбачено застосування праці іноземців та осіб без громадянства, направлених закордонним роботодавцем в Україну для виконання певного обсягу робіт (надання послуг);
- внутрішньокорпоративних цесіонаріїв - рішення іноземного суб'єкта господарювання про переведення іноземця або особи без громадянства на роботу в Україні та копія контракту, укладеного між іноземцем або особою без громадянства та іноземним суб'єктом господарювання про переведення на роботу в Україну з визначенням строку роботи в Україні;
- осіб, щодо яких прийнято рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, - копії рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, та довідки про звернення за захистом в Україні.
Для працевлаштування засновників та / або учасників, та / або бенефіціарів (контролерів) юридичної особи територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, самостійно отримує відомості про закінчення формування статутного капіталу товариства на момент подання заяви про видачу дозволу.
Для працевлаштування іноземних ІТ-професіоналів територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, самостійно отримує відомості про наявність у роботодавця зареєстрованого виду діяльності - комп'ютерне програмування.
Територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, самостійно отримує в електронній формі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомості про статус роботодавця як юридичної особи або фізичної особи - підприємця.
Документи, видані за кордоном, повинні бути легалізовані в установленому порядку, якщо інше не визначено міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Вимагати від роботодавців документи, не передбачені Законом, заборонено.
Термін дії дозволу
Дозвіл видається на строк:
- дії трудового договору (контракту), але не більше ніж на три роки - для особливих категорій іноземців та осіб без громадянства;
- дії договору (контракту), укладеного між українським та іноземним суб'єктами господарювання, але не більше ніж на три роки - для відряджених іноземних працівників;
- дії рішення іноземного суб'єкта господарювання про переведення іноземця або особи без громадянства на роботу в Україні і контракту, укладеного між іноземцем або особою без громадянства та іноземним суб'єктом господарювання про переведення на роботу в Україну - для внутрішньокорпоративних цесіонаріїв;
- дії трудового договору (контракту), але не більше ніж на один рік - для всіх інших іноземних найманих працівників.
При наявності підстав дія дозволу може продовжуватися необмежену кількість разів.
Роботодавець може вказати у заяві про видачу дозволу менший строк, ніж встановлено цим Законом.
Плата за видачу або продовження дозволу
Розмір плати за видачу або продовження дії дозволу становить:
- для дозволів, що видаються на термін від одного до трьох років або їх дія продовжується на такий термін - шість прожиткових мінімумівдля працездатних осіб, встановлених законом на 1 січня календарного року, в якому роботодавцем представлені документи;
- для дозволів, що видаються на термін від шести місяців до одного року включно, або їх дія продовжується на такий термін - чотири прожиткових мінімуму для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня календарного року, в якому роботодавцем представлені документи;
- для дозволів, які видаються на строк до шести місяців або їх дія продовжується на такий термін - два прожиткових мінімуму для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня календарного року, в якому роботодавцем представлені документи.
Роботодавець вносить плату протягом 10 робочих днів з дня отримання рішення про видачу або продовження дії дозволу, яке поштою з повідомленням про вручення.
Якщо роботодавець не вніс плати протягом 10 робочих днів з дати прийняття рішення про видачу або продовження дії дозволу, таке рішення скасовується.
Видача і продовження дозволу на застосування праці осіб, стосовно яких прийнято рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, здійснюються безкоштовно.
Строк розгляду заяв про видачу або продовження дозволу
Територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, приймає рішення у такі терміни з дня отримання відповідної заяви:
- сім робочих днів про видачу дозволу;
- три робочих дні - про продовження дії дозволу або про внесення змін до нього.
Заява про продовження дозволу подається роботодавцем не пізніше ніж за 20 календарних днів до закінчення терміну дії такого дозволу.
Зупинення розгляду заяви про видачу або продовження дозволу
За наявності підстав для зупинення розгляду заяви територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, не пізніше наступного робочого дня приймає рішення про зупинення розгляду заяви, в якій зазначаються підстави для його прийняття. Копія рішення про зупинення розгляду заяви надсилається роботодавцю поштою з повідомленням про вручення та з електронною поштою не пізніше наступного робочого дня після прийняття рішення.
Розгляд заяви зупиняється для усунення підстав, викладених у відповідному рішенні, на строк, який становить сім робочих днів з дати прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про видачу та три робочих дні - заяви про продовження дії дозволу або про внесення змін до нього.
Підставами для зупинення розгляду заяви є:
- подання документів від імені роботодавця особою, яка не має на це повноважень;
- подання разом із заявою документів або відомостей, визначених цим Законом, не в повному обсязі;
- невідповідність заяви та / або документів, поданих разом із заявою, вимогам, встановленим цим Законом, складання заяви не за встановленою формою;
- наявність недостовірних даних у заяві або документах, поданих разом із заявою;
- невідповідність умов трудового договору (контракту), укладеного з іноземцем або особою без громадянства або умов додаткової угоди про внесення змін до трудового договору (контракту) законодавству України про працю.
Відмова у видачі або продовженні дозволу
Підставами для відмови у видачі, продовження дії дозволу, внесення змін у дозвіл є:
- неусунення підстав для зупинення розгляду заяви протягом встановленого терміну або визнання територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, мотивувального листи, поданої роботодавцем, необґрунтованим;
- подання заяви та документів для продовження дозволу з порушенням термінів;
- відсутність в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про роботодавця або наявність відомостей про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, або наявність відомостей про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, що є роботодавцем.
Рішення про відмову у видачі, продовженні дії дозволу, внесення змін у дозвіл повинен містити перелік та опис підстав (обґрунтування) для відмови.
Відмова у видачі, продовження дії або внесення змін у дозвіл на підставах, не передбачених цією статтею, не допускається.
Після усунення підстав для відмови у видачі, продовження дії або внесення змін до дозволу роботодавець може повторно подати документи.
Скасування дозволу
Роботодавець зобов'язаний звернутися в територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, про скасування дозволу при наступних обставинах:
- трудовий договір (контракт) з іноземцем або особою без громадянства припинено;
- призупинено виконання договору (контракту), укладеного між українським та іноземним суб'єктами господарювання, у зв'язку з яким був спрямований іноземець або особа без громадянства;
- прийнято рішення про визнання іноземця або особи без громадянства біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту.
Територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, скасовує виданий дозвіл у разі:
- невнесення наймачем плати за видачу або продовження дозволу в термін;
- неподання роботодавцем у встановлений строк копії трудового договору (контракту), укладеного з іноземцем або особою без громадянства, якщо подання такої копії є обов'язковим;
- подання роботодавцем письмової заяви про скасування дозволу;
- виявлення недостовірності даних у поданих роботодавцем документах, яка не могла бути виявлена при розгляді заяви;
- наличия решения о принудительном возвращении или принудительном выдворении иностранца или лица без гражданства, принятого в соответствии со статьями 26 и 30 Закона Украины "О правовом статусе иностранцев и лиц без гражданства";
- установление факта применения труда иностранца или лица без гражданства на других условиях, чем те, которые определены разрешением, или другим работодателем;
- неиспользование иностранцем или лицом без гражданства права на обжалование решения или в случае окончательного решения об отказе в признании беженцем или лицом, которое требует дополнительной защиты;
- вступ в законну силу обвинувального вироку суду, за яким іноземець або особа без громадянства засуджено за вчинення злочину.
Джерело: Протокол